Tesla teenib miljardeid ZEV krediteerimisel  | OMEGA LAEN AS

Tesla teenib miljardeid ZEV krediteerimisel 

Paljus tänu ZEV-laenudele suutis Tesla saada kasumi ja jõuda indeksisse S&P500.

ZEV-laenud (Zero-Emission Vehicle credits) — on punktid, mida autotöösturid saavad elektrimobiilide müügi eest. Kui vajalikku arvu punkte saada ei õnnestu, määratakse firmale mitmemiljoni suurune trahv. Selleks, et juurde hankida vajakaolevad ZEV-laenud ja hoiduda karistusest, võib neid osta teistelt tootjatelt.

Sellised reeglid kehtivad 12-s USA osariigis, muuhulgas Californias, New-Yorgis, Connecticutis ja Massachusettis. Sarnane süsteem juurutati ka Hiinas.

Palju peab firma koguma selliseid laenusid, määratakse kindlaks müüdud sisepõlemismootoriga sõidukite arvuga. 2020.aastal peab Californias elektrimobiilide osa moodustama vähemalt 10 % firma üldmüügist, 2025.aastaks aga kasvab see kuni 20 %-ni. Seejuures võetakse arvesse vaid osariigi territooriumil müüdud sõidukeid.

Ka trahvi suurus sõltub osariigist. Näiteks tuleb Californias iga “vajakaoleva” elektrimobiili eest firmal maksta 5 tuhat dollarit.

Punktide arv, mida arvutatakse elektrimobiili müügi eest, sõltub sellest, kui palju see suudab täislaenguga sõita. Näiteks võib Tesla Model Y läbi sõita 441,91 miili. Sel juhul võrdub ZEV-laenude arv, mida saab firma –  (0,01) * 441,91+ 0,5 = 4,91. Kuid nende maksimaalne arv on piiratud osariigi reeglitega, mistõttu saab Tesla Californias vaid neli ZEV-laenu.

Kuidas teenib Tesla ZEV-laenudel?

Vaid elektrimobiile tootval firmal koguneb rohkem ZEV-laenusid, kui nad vajavad. Nii müüs Tesla 2020.a. kolmandas kvartalis ZEV-laenusid 397 miljoni dollari eest – see on umbes 5 % kogu kasumist. Kokku teenis Tesla aasta algusest selle pealt 1,18 miljardit dollarit.

Laenud mõjuvad tõepoolest firma näitajatele, on ju see reaalne raha. Barrons andmetel parandas Tesla mõne viimase aasta jooksul operatsioonilise kasumi marginaali kvartalis umbes 26 punkti võrra: 17 %-lisest kahjumist 9 %-lise kasumini. ZEV-laenude müük kuulub operatsioonilisse kasumisse ning suurendab firma marginaali.

Kuid kui lahutada ZEV-laenude müügist saadud kasum kolmandas kvartalis, oleks Tesla saanud puhta kahjumi 66 miljonit dollarit. Kahe viimase kvartali eest sai firma kasumi summas 435 miljonit dollarit. Punktide müügist saadud tulu arvestuseta oleks Tesla kahjum moodustanud 390 miljonit dollarit.